Stretching dynamiczny czy statyczny – co wybrać?

17

Jak się rozciągać przed aktywnością fizyczną? [STRETCHING STATYCZNY vs STRETCHING DYNAMICZNY]
Osoby, które mnie dobrze znają wiedzą, że nie ufam dogmatom i każdą rzecz związaną z rehabilitacją muszę dokładnie sprawdzić! Mając kontakt z wieloma sportowcami zacząłem się zastanawiać w jakim celu rozciągają oni swoje mięśnie w sposób statyczny (długo utrzymywane rozciąganie mięśni przekraczające aktywny zakres ruchu)? Sportowcy Ci argumentowali, że robią to w celu rozgrzania mięśni i redukcji ryzyka kontuzji!.

Sprawdźmy co mówią badania naukowe i autorytety ze świata sportu:
– Rod Pope, australijski fizjoterapeuta sprawdził zależność między statycznym stretchingiem, a redukcją ryzyka kontuzji. Pope prowadził przez rok badania na 1 600 (!!!!!) wojskowych. Stwierdził, że biorąc pod uwagę ryzyko kontuzji nie ma różnicy między wojskowymi, którzy się statycznie rozciągali, a tymi, którzy tego nie robili!
– stretching statyczny zmniejsza siłę ekscentryczną mięśnia! Skurcz ekscentryczny to podstawowa praca mięśniowa m.in. u piłkarzy nożnych i biegaczy!
– Rosenbaum i Henning udowodnili, że stretching statyczny ZMNIEJSZA siłę maksymalną o ok 5%!!
– stretching statyczny zmniejsza skoczność (Knudson i wsp. 2000)
– nie ma zależności między elastycznością statyczną, a dynamiczną (Moscov)
– drużyny, które korzystają ze stretchingu dynamicznego mają mniejszy odsetek kontuzji (Boyle)

Naukowcy wyraźnie udowodnili, że stretching statyczny nie wpływa na redukcję ryzyka kontuzji, a wręcz zmniejsza siłę mięśniową! Większość aktywności opiera się właśnie na elastyczności dynamicznej (piłka nożna, bieganie, skok w dal, skoki narciarskie, itd). Tak naprawdę nie przychodzi mi do głowy żaden sport oparty na elastyczności statycznej. Nawet od gimnastyczek artystycznych wymagana jest siła mięśniowa, skoczność, itd. Naukowcy wyraźnie stwierdzili, że nie stretching statyczny nie przekłada się na elastyczność dynamiczną!

Tak więc jak się przygotować do aktywności fizycznej? Moja odpowiedź: TYLKO stretching dynamiczny. Takie postępowanie zwiększa temperaturę mięśni, stymuluje układ nerwowy, rozciąga mięśnie, zmniejsza ryzyko kontuzji.

Ostatnio wiele czasu poświęcam na poszerzanie swojej wiedzy z zakresu redukcji ryzyka kontuzji u sportowców, oraz prewencji występowania bólu pleców u osób długo przebywających w pozycji siedzącej. Moją uwagę przyciągnął Dynamiczny Stretching Powięziowy!

Zapraszam do kontaktu osoby, które chcą poznać tajniki stretchingu zalecanego przez międzynarodowe autorytety!